FReNs iN KaKi JaLaN

Thursday, June 3, 2010

PaRT 4 : DaY 1 Di PuLaU MaNTaNaNi

Dah punggah barang, makan tengah hari dengan lauk ikan bakar yang segar dan kerabu mangga kat rumah maka bergeraklah kami kami SK Pulau Mantanani iaitu satu-satunya sekolah yang terdapat di pulau ini. Program khidmat masyarakat yang dijalankan oleh budak-budak kolej kediaman X iaitu Jejak Bistari untuk adik-adik tahun 5 dan tahun 6 bagi persediaan mengambil peperiksaan terutamanya UPSR. Aku, B dan Z turut me'nyibuk-nyibuk'kan diri dalam program ni... Wahhh best betul "I'm back to da skool!!!!".
Ala-ala dah duduk kat sekolah dalam satu jam menengokkan 'deme-deme' kat sekolah, aku and the geng pun bergerak balik ke rumah... Sudah berjanji untuk mencari telur burung kawah. Jadi perjalanan diteruskan dengan perjalanan di lokasi ala-ala 'winter sonata' dengan guide kami adik Razmin yang sungguhlarr halus orangnya... "Min, berapa umur kau Min?" "13 tahun" "13 tahun???? Bah, kenapa larr kau ni kecik sangat?". Burung kawah ni saiznya kecil lagi dari ayam, tapi telurnya lagi besar dari telur ayam dan bertelur dalam pasir. Dalam pasir tau! Maksudnya burung ni akan korek lubang dan akan kambus balik lubang selepas bertelur. 'Port' untuk bertelur adalah pada 'port' yang sama setiap kalinya, wah macam penyu juga eh! Korek punya korek, alahaiiii takde rezeki...... tak ada larr pula!
Ronda-ronda lagi keliling pulau, masuk kampung, jalan tepi pantai sampailah ke sebalik pulau (belah selatan)... Masuk kampung memang best, rumah cantik-cantik. Berkenan betul aku tengok, bestnya kalau kampung aku kat sini. Hihihi.... Cerita pasal pantai kat sebelah selatan, nak mandi memang tak sesuai, tapi kalau nak memancing best kot! Airnya kat tepi pantai tu macam terus dalam eh! Pasirnya nampak sikit, lepas tu terus gelap!
Jalan-jalan lagi tak habis tawaf satu pulau sebabnya pulaunya besar. Aku and da geng, merentas pulau dan melalui padang bola yang pemain-pemainnya adalah lembu-lembu yang sedang meragut rumput. Wawawaaaa hebat! 'Periuk api' pun banyak kat padang ni, barangkali padang ni memang untuk lembu-lembu ni meragut. Bila ada sukan sukan atau temasya baru guna padang ni kot?? Ermmm...
Sampai balik ke jeti, alamak air surut larrr.... Nak masuk air ke???? Tiba-tiba diorang ajak dayung sampan! Yeah.... Row row row a boat, sampailah ketengah sikit... Airnya tidaklah dalam mana pun dan mereka dengan gembiranya mencari siput. Hasil? Dapatlah sejenis landak laut yang boleh dimakan.... Hehehe... ni nanti dalam entri berasingan :)
Penat. Penat... Tapi hari pertama masih belum berakhir... Lepas makan malam, PT ajak pergi memancing! Tengah malam, 'guide' bawa masuk dalam bot ayahnya dan kamipun memancing... Ikannya tiada, menunggu sampai tertidur-tidur dalam bot... Aku jiwe me'nengok' bintang bertabur di langit. Cantiknya, subhanALLAH. Jam 3 pagi, semua bergerak balik ke rumah untuk sambung tidur.... Hehehehe.... maka berakhirlah aktiviti di hari pertama di Pulau Mantanani yang cantik itu.
Ada eh, patung cam muka aku kat dalam makmal nih??



Hiking kat dalam hutan nak cari telur burung kawah
Aku yang eksen-eksen nak tolong gali

Dah dalam dah gali tu, tapi tak jumpa-jumpa.... takut-takut dah tertimbus balik telur yang dicari-cari

Hoyeahhh, aku dan Sophie yang jadi partner aku dalam trip nih (tingginya!!!)

Macam aku je tu??? Huhu.... Menuju ke Palm Beach di timur pulau

Aku dengan Guide a.k.a Min, geng aku kat pulau ni jugak... Min tak geng dengan B dan Z, hihihi...

Laut kat sebelah selatan pulau... Nampakkan cam terus dalam... Aishhh takut eh nak terjun!

Dengan tapak sulaiman warna biru.... Dah posing-posing letak balik dalam air :)

Ni dengan sejenis landak laut yang boleh dimakan. Yum Yum....

Mau pergi mancing... Aktiviti yang terakhir pada hari pertama... takde hasil melainkan kepuasan melihat langit gelap yang ditaburi bintang yang sangat cantik!
Deme-deme - diorang Geng Kolej dan Geng Budak Sekolah
Periuk api - tahi lembu
Jiwe - jiwa

[sok citer Aktiviti Hari Kedua eh! Hehehe... Ronda pulau lagi!]

Dah sampai sekolah! Jalan kaki je sebab dekat sangat dan kat sini pun selain bot ada basikal je
Bersama-sama Geng Kolej untuk bertemu dengan Geng Budak Sekolah

No comments: